Facebookin mahdollisuudet yrityksille

Facebookin mahdollisuudet yrityksille

Sosiaalinen media on tullut vahvaksi osaksi yritysten markkinointia ja sen dinosaurus Facebook on yksi tehokkaimmista mainostyökaluista, kunhan vain tietää mitä siellä pitää tehdä.

Yrityksen mahdollisuudet Facebookissa voi karkeasti jakaa kolmeen osaa:

Luonnollinen näkyvyys

Maksettu näkyvyys

Facebook ryhmät

Kaikilla näillä osa-alueilla on omat tarpeensa ja omat toimintamallinsa. Alla tutustumme Facebookin toimintaan esimerkkihenkilömme Martin kautta, joka pyörittää kivijalkakenkäkauppaansa.

Luonnollinen näkyvyys

Martti on päättänyt luoda Facebook tilin yritykselleen Saapas & Kenkä Oy.

Tilin tehtyään hän haluaisi tehdä julkaisun, mutta hän kohtaa ongelman, että kukaan ei vielä näe sitä, koska hänellä ei ole seuraajia.

Martti päättää kutsua kaikki tuttunsa seuraamaan Saapas & Kenkä –tiliä ja näin ollen hänen julkaisunsa näkyy sivustoa seuraamaan ryhtyneille. Lisäksi hän kehottaa myös asiakkaitaan seuraamaan tiliään.

Pikkuhiljaa julkaisuillaan Martti saa enemmän ja enemmän seuraajia tililleen ja näin hänen julkaisunsa tavoittaa paremmin potentiaalisia asiakkaita.

Nyt kun seuraajia on kertynyt jo mukavasti, Martti alkaa miettimään, että mitä nämä kyseiset seuraajat haluaisivat sivuilla nähdä.

Martti on kuullut, että pelkästään omien tuotteiden mainostaminen ei houkuttele tilille seuraajia. Niinpä hän päättää jakaa sivullaan seuraajiaan kiinnostavaa ja auttavaa materiaalia, esimerkiksi vinkkejä kenkien hoidosta; ideoita siitä, miten löytää juuri sen oikean kenkäparin; ajankohtaisia uutisia (sadekelille saappaat…) jne. Vain noin joka neljäs tai viides Martin päivitys kertoo suoraan hänen tuotteistaan.

Hyvät vinkit ja mielenkiintoiset päivitykset keräävät Saapas & Kengälle lisää seuraajia ja yhä useampi näkee hänen julkaisunsa ja löytää tiensä kivijalkakauppaan.

Maksettu näkyvyys

Saapas & Kenkä on tehnyt hyvää työtä Facebookissa ja kiinnostus tuotteita kohtaan on lisääntynyt. Kesän jäljiltä Martilla on kuitenkin jäänyt varastoon naisten lenkkareita, joista pitäisi talvimalliston tullessa päästä eroon.

Martti päättää luoda Facebookiin maksullisen kampanjan, jotta uudet ihmiset voisivat tulla ostoksille.

Martti päättää kohdentaa mainonnan siihen kaupunkiin, jossa hänen liikkeensä sijaitsee, koska he ovat kaikkein potentiaalisinta asiakaskuntaa. Koska kyseessä on naisten lenkkareita mainostava kampanja, Martti kohdentaa mainoksen naisiin, joiden ikähaarukka on 18-40 vuotta. Lisäksi Martti määrittää kampanjan näkymään niille, jotka ovat kiinnostuneet muodista, kengistä sekä urheilusta.

Näin ne, jotka mainoksen näkevät ovat Saapas & Kengän tuotteista kiinnostuneita ihmisiä ja osaavat tulla ostoksille kauppaan.

Aktiivisen, pitkäjänteisen ja monipuolisen työn ansiosta Facebookissa Martin Saapas & Kenkä –liike on tavoittanut entistä laajemman ja sitoutuneemman asiakaskunnan, jotka myös suosittelevat hänen yritystään sosiaalisessa mediassa ja esittelevät sieltä ostamiaan kenkiä innoissaan kavereilleen.

Facebookin ryhmät

Ihmisten kiinnostus ja tietämys Saapas & Kenkää kohtaan on noussut, mikä näkyy myös Martin myyntituloissa. Martti on innoissaan suunnittelemassa uutta kesäsesonkia. Hän haluaisi kuitenkin lisätietoa siitä, mistä ihmiset ovat kiinnostuneita ja minkälaisia tuotteita hänen pitäisi ensi kesäksi tilata.

Martti etsii alaan liittyviä ryhmiä Facebookista. Hän käyttää mm. hakusanoja muoti ja kengät ja liittyy ryhmiin, joissa näiden alojen ihmiset ovat.

Koska ryhmiin ei vielä voi liittyä yrityksenä, Martti tarkistaa, että hänen oma henkilökohtainen profiilinsa on kunnossa ja edustuskelpoinen. Hän vielä erikseen tarkistaa, että profiilissa lukee mitä yritystä hän edustaa.

Martti lukee ryhmän säännöistä, että siellä on kiellettyä mainostaa, joten hyvien tapojen mukaisesti hän ei laita sinne suoraa mainosta. Hän kuitenkin osallistuu keskusteluihin kertomalla omista kokemuksistaan ja tietämyksestään kengistä. Hän myös aloittaa uusia keskusteluja ja kyselee, minkälaisia kenkiä ihmiset haluaisivat ostaa kesäksi. Ryhmän sääntöjen salliessa Martti laittaa mukaan mainoksen Saapas & Kengästä.

Martin luodessa mielenkiintoista sisältöä ja keskustelua ryhmään, tulevat muut ryhmän jäsenet tarkistamaan, että kuka tämä Martti oikein on. Profiilista löytyy linkki Saapas & Kengän Facebook –profiiliin ja sitä kautta he löytävät asiakkaiksi Martin yritykseen.