Monella meistä on luomisen tuska. Some seuraajille pitäisi kertoa jotakin, mutta mitä? Henkilökohtaisella profiililla tätä ongelmaa on harvemmin kuin yritysprofiililla. Mutta kyllä asiakkaita kiinnostaa kuulla myös yrityksestä henkilökohtaisemmalla tasolla.
Persoonallisen, erottuvan sisällön tuottaminen vaatii suunnittelua, testaamista sekä mittaamista. Sinun tulee tuntea kohderyhmäsi hyvin, mistä he ovat kiinnostuneita?
Somestrategia on kaiken a ja o
Aloita luomalla somestrategia, jossa määritellään kuinka usein julkaistaan ja mitä julkaistaan. Kannattaa myös määritellä se tyyli, jolla haluaa yrityksen olevan esillä. Kun nämä asiat on määritelty, on linja yhtenäinen päivityksestä toiseen.
Hyvä idea on laatia päivityskalenteri. Siihen kannattaa ensin merkitä kaikki juhlapyhät ja niihin mahdollisesti liitettävät sesongit. Kirjaa mukaan myös hiljaiset hetket, nämä ovat hyviä aikoja tuottaa mielenkiintoista sisältöä ja saada paikata hiljaisia hetkiä uusilla asiakkailla. Täytä sen jälkeen kalenterissa olevia aukkoja tarinoilla toimialastasi tai yrityksestäsi.
Suunnitelma helpottaa tekemistäsi, kun sinun ei tarvitse jatkuvasti olla miettimässä, että mitä someen päivitettäisiin. Hyviä ideoita voi tulla kuitenkin suunnitelman ulkopuoleltakin ja ne kannattaa ehdottomasti käyttää. Poikkea rohkeasti suunnitelmasta silloin.
Sopivassa suhteessa maksettua mainontaa ja orgaanisia päivityksiä.
Sopiva suhde tuotemainoksille ja mielenkiintoiselle sisällölle on 20/80. Eli puhtaasti mainoksia pitäisi olla vain noin 20 % ja noin 80 % pitäisi olla muuta asiakasta kiinnostavaa sisältöä. Voit hyödyntää tämän 20 % maksettuna mainontana ja tuottaa muun sisällön asiakkaita kiinnostavana tietona. Tarjoa asiakkaallesi hyviä vinkkejä tai hauskoja tarinoita yrityksestäsi ”behind the scenes” hengessä. Tuo rohkeasti esille tekemistäsi ja toimialaasi.
Mieti myös mitä asiakkaasi haluavat kuulla. Tutkimuksen mukaan ihmiset seuraavat yrityksiä sosiaalisessa mediassa saadakseen alennuksia (61 %), tehdäkseen ostoksia (55 %) ja etsiäkseen arvosteluja ja tuotevertailuja (53 %). Mieti, mikä lopputulos palvelee sinua ja toteuta some päivityksiäsi sen mukaan. Tee vain Facebook-faneillesi suunnattuja tarjouksia, tee ostaminen mahdolliseksi ja helpoksi, sekä pyydä arvosteluja!
Muista sosiaalisuus
Kyseessähän on sosiaalinen media, eli tarkoitus on luoda ja ylläpitää keskustelua. Valitettavasti kaikki palaute ei ole vain positiivista, joten muista varautua myös ikäviin kommentteihin. Älä ota niitä henkilökohtaisesti, mutta muista että niihinkin on hyvä vastata.
Esimerkiksi Facebookissa kannattaa etsiä ryhmiä, joissa asiakkaasi mahdollisesti ovat jäseninä. Tuo yrityksesi esille siellä, missä asiakkaasi ovat. Muista kuitenkin, että suora mainostaminen on monissa ryhmissä kiellettyä. Verhoa mainoksesi siis keskusteluksi tai osallistu jo olemassa oleviin keskusteluihin.