Kuvien optimointi on keskeinen osa verkkosivujen nopeuden, käytettävyyden ja hakukoneoptimoinnin (SEO) parantamista. Laadukkaat kuvat tuovat visuaalista vetovoimaa ja auttavat viestinnässä, mutta suurikokoiset ja raskaat kuvat voivat hidastaa sivuston latausaikoja ja heikentää käyttäjäkokemusta. Tässä on muutamia keskeisiä vinkkejä, joiden avulla kuvat saadaan palvelemaan parhaiten sekä käyttäjiä että hakukoneita.
1. Valitse oikea tiedostomuoto
Kuvan tiedostomuoto vaikuttaa merkittävästi sen kokoon ja laatuun. Yleisimmät kuvatyypit verkkosivuilla ovat JPEG, PNG ja WebP. JPEG soveltuu hyvin valokuville ja muille värikkäille kuville, koska se pakkaa tiedoston tehokkaasti säilyttäen laadun. PNG puolestaan toimii hyvin logojen ja muiden yksityiskohtaisten kuvien kanssa, joissa on vähän värejä. Uusi WebP-muoto tarjoaa pienen tiedostokoon ja korkean laadun ja sopii monenlaisiin kuviin. Nykyisin kannattaakin suosia ensisijaisesti WebP-muotoisia kuvia.
Alla oleva kuvavertailu näyttää, että verkossa olevien kuvien koon ja laadun ei tarvitse olla niin korkea kuin esimerkiksi painotuotteissa. Voit avata kuvat myös isommaksi ja tarkastella niiden eroa.
2. Käytä kuvan pakkausta
Kuvien pakkaus pienentää niiden tiedostokokoa ilman merkittävää laadun heikkenemistä. Tätä varten on olemassa erilaisia työkaluja tai voit tehdä tämän jo kuvia suunnitellessasi ja toteuttaessasi kuvankäsittelyohjelmalla, kuten yllä olevassa esimerkissä on tehty.
3. Käytä oikeaa kuvakokoa
On tärkeää, että kuvan koko suhteutetaan verkkosivun vaatimuksiin. Liian suuret kuvat eivät vain hidasta latausaikaa, vaan vievät myös turhaa levytilaa. Käyttäjän päätelaite huomioiden voi olla hyvä luoda useita eri kokoisia versioita samasta kuvasta. Esimerkiksi responsiivinen verkkosivusto voi käyttää kuvakokoja, jotka mukautuvat käyttäjän ruudun kokoon.
4. Hyödynnä alt-tekstit ja kuvien nimikkeet
Alt-tekstit ovat olennainen osa hakukoneoptimointia ja saavutettavuutta. Ne kuvaavat kuvan sisältöä ja auttavat hakukoneita ymmärtämään, mistä kuvassa on kyse. Alt-tekstit ovat myös tärkeitä käyttäjille, jotka käyttävät ruudunlukijoita. Muista siis aina lisätä kuvaava alt-teksti ja käyttää selkeitä tiedostonimiä, esimerkiksi ”esimerkki-logo.png” eikä ”IMG1234.png”.
5. Vältä liiallista kuvien käyttöä
Jokaisen kuvan tulisi tuoda arvoa ja tukea sisältöä. Liiallinen kuvien määrä voi lisätä verkkosivun latausaikaa ja vaikeuttaa käyttäjän keskittymistä tärkeimpään sisältöön. Panosta siis laatuun määrän sijaan.
Kuvien optimoinnin avulla voidaan parantaa verkkosivujen käytettävyyttä, nopeutta ja hakukonenäkyvyyttä. Laadukkaat ja optimoidut kuvat tarjoavat käyttäjille saumattoman selauskokemuksen ja tukevat sivuston tavoitteita tehokkaasti.