Nettisivujen uudistaminen on aina työläs prosessi, jonka aikana on hyvä käydä läpi yritystoimintaa laajemminkin. Periaatteessa nettisivut eivät ole koskaan valmiit, mutta kun sivut alkavat näyttämään aikamatkalta menneisyyteen on syytä harkita laajempaa uudistamista.
Miksi nettisivut on hyvä uusia?
Nettisivut ovat nykyisin käyntikortti yritykseesi. Se, millaiset sivut ovat, kertoo paljon yrityksestäsi. Haluatko näyttää maailmalle, että yrityksesi käyttää uusinta teknologiaa ja on ajan trendien mukaisesti toimimassa? Hyvä. Silloin myös ulospäin näkyvän mainonnan ja viestinnän täytyy heijastella tätä samaa maailmaa. Jos nettisivut ovat 2000 -luvun alkupuolelta, niin helposti tulee ajatelleeksi, että koko yrityksen toiminta on jämähtänyt samalle aikakaudelle. Myös käytettävyys saattaa olla tärkeä syy uusimiselle, toimivatko vanhat sivusi varmasti kaikilla päätelaitteilla – tietokoneella, läppärillä, tabletilla sekä puhelimella? Mobiilikäyttäjien määrä kasvaa huimaa vauhtia, et varmaankaan halua jättää näitä asiakkaita tavoittamatta, vain koska sivustosi ei toimi mobiilissa?
Kuinka usein sivut pitäisi uudistaa?
Riippuen siitä, mitä materiaalia verkkosivuilla on, mutta sivujen sisältöä pitäisi päivittää lähes viikoittain tai ainakin kuukausittain (blogi, ajankohtaista, yhteystiedot, aukioloajat). Tekniset päivitykset tulee tehdä vähintään kuukausittain.
Isompia graafisia ja toiminnallisia muutoksia olisi hyvä tehdä 3-5 vuoden välein. Se ei tarkoita, että kaikki tarvitsee räjäyttää auki (vaikka monesti se onkin helpompaa kuin muokata vanhaa), mutta tuossa ajassa trendit menevät jo sen verran eteenpäin, että sivusto alkaa näyttämään vanhalta. Toiminnallisuuden kannalta päivitykset saattavat vaatia isompaa remonttia myös tuossa vaiheessa, sillä käytettyjen ohjelmistojen tekniikka ei välttämättä täydellisesti keskustele keskenään. Tietoturvallisen ja käyttäjäystävällisen ratkaisun tarjoaminen on erityisen tärkeää.
On olemassa yhä sivuja, jotka on luotu Internetin alkuaikoina. Vaikka ne yhä toimivat, niin ei ne silti herätä enää edelläkävijyyden tunnetta tai edes suurta luottamusta yrityksen tilanteesta. Ihan näin kauaa ei kannata odotella, nettisivujen uudistaminen on hyvä aloittaa jo aikaisemmassa vaiheessa.
Mitä kotisivujen uudistuksessa pitää huomioida?
Ensin kannattaa kerätä dataa vanhoista sivuista, eli tiedostaa, mikä siellä on toimivaa ja mikä ei. Sen jälkeen uudet kotisivut suunnitellaan saadun tiedon pohjalta. Tässä yhteydessä on hyvä tarkentaa tuotteiden näkyvyys ja kohderyhmän tuntemus – kenelle myydään ja mitä myydään. Mitä sivuston olisi hyvä ilmentää – toiminnallisuudet, ominaisuudet sekä saavutettavuus määritellään tarpeiden kautta.
Seuraavaksi käydään läpi yrityksen graafinen ohjeisto, mikä on yrityksen värimaailma ja miten nettisiujen uudistaminen vaikuttaa tähän? Entä miten värimaailma tuodaan mukaan sivustolle, jotta kaikki elementit on silti yhä käytettäviä ja saavutettavia?
Sivuston käytettävyyden kannalta tulee huomioida, että sivusto on jatkossakin päivitettävä. Monesti yritykset itse haluavat päivittää sivujen sisältöjä, joten tähän ratkaisuna on julkaisujärjestelmä. WordPress on paljon käytetty ja helppo omaksua käyttäjälleen. Kun pohjatekniikka on luotu, yritys voi itse päivittää sisältöjä ilman, että tarvitsee koodarin taitoja.
Vanhoilta sivuilta voidaan tuoda sisältöä, esimerkiksi blogitekstit kannattaa siirtää uuteen nettisivuun mukaan. Kannattaa kuitenkin tässä yhteydessä perata ja muokata kaikkia sivun tekstejä, jotta nekin ovat ajankohtaisia ja palvelevat hakukoneiden lisäksi juuri niitä asiakkaita, joita haluat nettisivuillesi houkutella.
Lopuksi sivuille tehdään vielä hakukoneoptimointi, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi sivuille.
Haluaisitko tuoda yrityksesi näkyvyyden tähän päivään? Ota yhteyttä ja jutellaan lisää.