Hakukoneiden salainen maailma

Hakukoneiden salainen maailma

 

Internetin hakukoneet ovat nousseet kaikenlaisessa tiedonhaussa suureen roolin. Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi on pitkällä tähtäimellä yksi kustannustehokkaimmista markkinointikanavista. Väärin toteutettuna tai täysin sivuutettuna hakukoneoptimointi voi aiheuttaa hallaa sivustosi hakukonenäkyvyydelle.

Hakukoneen valinta riippuu paljon kohdemarkkinasta, mm. Google, Bing, Yahoo, Baidu ja Yandex ovat tunnettuja hakukoneita.

Suomessa Googlen markkinaosuus Tammikuussa 2018 oli 97 %. Maailmanlaajuisestikin Googlen markkinaosuus on 92 %, eli se on selvä markkinajohtaja ja siksi kannattaa panostaa ensisijaisesti siihen.

5 vinkkiä hakukoneoptimointiin

Hakukoneille syötetään tietoa hakusanoilla, joita ne käyttävät hauissa.

Yrityksesi tärkeimmät hakusanat muodostuvat seuraavalla tavalla:

  1. yrityksen nimi
  2. toimiala
  3. toimiala + paikka
  4. tuote

Nyt se testi: syötä nämä hakusanat kohta kerrallaan Googleen. Pääsetkö etusivulle? Jos vastauksesi on kyllä, voit taputtaa itseäsi olalle. Onneksi olkoon, hyvin tehty työ tuottaa sinulle hakukonenäkyvyyttä.

Mikäli jäit kauemmille sivuilla, on ehkä syytä tehdä korjaavia liikkeitä. Mitä sitten olisi hyvä tehdä? Tässä viisi pikavinkkiä, mitkä auttavat hyvään alkuun:

1. Riittävästi mielenkiintoista sisältöä

Ylivertainen ja kiinnostava sisältö on kaikkein tärkein tekijä sivustollasi. Jos sinulla on sisältöä, mikä saa kävijät viipymään sivustollasi, arvostaa hakukoneet sen korkealle. Jokaisella sivulla olisi hyvä olla vähintään 300 sanaa sekä väliotsikoita, jotka tukevat hakusanoja, joilla halutaan tulle näkyville.

2. ja 3. Title ja meta description kuntoon

Title on se otsikko, joka näkyy Googlessa. Meta description kertoo lisää sivustosi sisällöstä ja houkuttelee kävijöitä kohdentamalla viestiä.

4. Hakusanat kuntoon

Jokaiselle sivulle voi määritellä omat hakusanat. Näissä kannattaa suosia niitä hakusanoja, joilla haluat tulla nähdyksi. Suosituimmat hakusanat ovat kilpailtuja, joten voi olla hyvä tarkentaa hakusanoja esimerkiksi paikkakunnan avulla. Hakusanoja kannattaa myös pohtia siltä kannalta, mitä potentiaalinen asiakas mahdollisesti hakee. Esimerkiksi siivouspalvelun sijaan saatetaan hakea puhdistuspalvelu. Google trends auttaa myös testaamaan hakusanojen vahvuutta: https://trends.google.fi/trends/

5. Kuvien alt tekstit

Tarkista, että olet asettanut sivustosi kuville alt tekstin tai vaihtoehtoisen tekstin. Hakukoneiden robotit eivät pääse käsiksi kuviin piilotettuihin hakusanoihin, joten alt tekstillä pystyt kertomaan, että myös kuvat ovat samaa sisältöä, kuin muukin sivustosi.