Meneekö viestisi perille?

Meneekö viestisi perille?

Uutiskirjeitä tulvii meidän jokaisen sähköpostiin päivittäin eri tahoilta, mutta miten voit varmistaa, että juuri se sinun kirjeesi tulee luetuksi? Tässä muutamia vinkkejä, miten tehdä vaikuttavaa viestintää uutiskirjeiden kautta:

Huomioi vastaanottaja

Viesti pitäisi aina kirjoittaa ajatelleen sen vastaanottajaa, mutta kovin usein me sorrumme siihen, että haluamme kertoa asiaa omasta näkökulmastamme. Ota siis lähtökohdaksi se, että mitä viestin vastaanottaja haluaisi kuulla sen sijaan mitä minä voisin tällä kertaa kertoa.

Ole säännöllinen

Muista, että uutiskirjeiden lähettäminen on pitkäjänteistä työtä. Yhdellä kirjeellä harvoin saa suuria tuloksia aikaiseksi. Pikkuhiljaa saat kuitenkin vakuutettua asiakkaasi ja pian he jo odottavat uutta kirjettä sinulta. Kun asia ja aika on oikea, niin he ovat valmiita tilaamaan.

Tarjoa mielekästä sisältöä

Uutiskirje tulee todennäköisemmin luetuksi silloin, kun tarjoat lukijalle sisältöä, joka auttaa häntä jossakin ongelmassa tai tarjoaa hänelle mielenkiintoista sisältöä.

Mielekästä sisältöä voi myös olla kilpailu tai hyvä tarjous, joilla houkutella uusia asiakkaita.

Otsikosta kirjeen loppuun asti

Keskimäärin uutiskirjeistä avataan noin 20-30 %, toimialasta riippuen. Herätä mielenkiintoa hyvällä otsikolla ja varmista, että ensireaktion myötä uutiskirje halutaan avata. Varmista, että hyvä juttu ei jää vain otsikon tasolle vaan, että sisältö palvelee myös otsikkoa.

Mikäli uutiskirjeeseen halutaan monta eri aihetta, niin niiden kaikkien olisi hyvä olla samaa teemaa. Jos sinulla on monta eri teemaa, joita haluat käsitellä, jaa se useampaan uutiskirjeeseen.

Graafinen ilme

Olen nähnyt monenlaisia uutiskirjeitä, hyviä ja huonoja. Luen mielummin itse uutiskirjeitä, jotka ovat selkeitä, kauniita ja hyvin kirjoitettuja. Valitettavasti sähköpostiini tupsahtaa myös sellaisia kirjeitä, jotka ovat sähköpostiin kirjoitettu sekä minulle kohdistamattomia. Nämä joutavat suoraan roskakoriin, vaikka lähettäjä olisikin toivonut minun lukevan sen. Muista, että uutiskirjeen pitäisi olla brändisi sanansaattaja!

Muista myös call-to-action

Vaikka uutiskirjeet pitäisi muotoilla lukijaa palvelevaksi, niin muista, että se on myös myyntikanava. Uutiskirjeillä saat muistutettua vanhaa asiakastasi ostamaan uudelleen tai vakuutettua uuden asiakkaan sinun osaamisestasi. Muista siis, että lukijalle pitää tarjota selvä linkki, mistä hän voi tilata tai ottaa yhteyttä.