VERKKOKAUPPA

Myy asiakkaillesi, vaikka he olisivat kaukana.

Verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä kasvaa kaiken aikaa, kun ihmiset tottuvat ostamaan tuotteita verkosta enemmän ja enemmän. Verkkokauppa onkin monelle yritykselle houkutteleva vaihtoehto tavoittaa asiakkaita laajemmalti kuin kivijalkakauppa pystyisi tavoittamaan.

Monesti kuulee sanottavan, että verkkokauppa on helppo tapa tehdä rahaa. Osittain tämä pitääkin paikkansa, mutta kannattaa muistaa, että se vaatii myös työtä: tilausten seuranta ja lähettäminen, tuotetietojen sekä tuotemäärien ylläpito…

Brändin kannalta on olennaista, että verkkokauppa tukee brändistrategiaa:

  1. se tuo esille yrityksen brändit
  2. se puhuttelee oikeaa kohderyhmää
  3. asiakaskokemus on yhtenäinen alusta loppuun ja jälkimarkkinointiin asti
  4. verkkokauppa näyttää ja kuulostaa samalta kuin muu yritys
  5. arvot ja brändilupaus toteutuvat myös verkkokaupassa

Tekniikka tukemaan myyntiä

Verkkokauppa-alustoja on useita ja niiden hinta vaihtelee. Ilmaisiin alustoihin liittyy usein monia haasteita, esimerkiksi tuotemäärät voi olla rajoitettu tai ulkoasun kustomointi puuttuu tai on rajallista. Mikäli verkkokaupan on tarkoitus olla muutakin kuin ensimmäinen testi, suosittelen lämpimästi sijoittaa siihen riittävästi rahaa. Tekniikka ei ole se ensimmäinen paikka, jossa kannattaa säästää. mThing toteuttaa verkkokaupat ensisijaisesti WooCommerce -alustalle, jonka markkinaosuus vuonna 2022 on noin 30 %.

Kuluja verkkokaupalle tulee myös maksutavoista sekä kuljetusten ja mahdollisen varastoinnin osalta.

Maksutapoja verkkokaupassa tulee olla tarjolla kohderyhmän mukaan. Toki jokainen verkkokauppias voi valita itse, mitä maksutapoja hän asiakkailleen tarjoaa. Yleisimmin Suomessa tarjolla on pankkien maksupainikkeet.

Kuljetukset voi järjestää sopimuksella Postin, PostNordin ja Matkahuollon kanssa. Muitakin kuljeutsliikkeitä voi hyödyntää, riippuen tosiaan siitä, mihin päin ja minkälaisia paketteja lähettää. Jos kyseessä on sähköinen, ladattava tuote, niin luonnollisesti kuljetuksia ei silloin tarvita.

Varastoinnin osalta voit ulkoistaa koko toiminnan, varastot säilyttävät ja pakkaavat tuotteet, sekä lähettävät ne asiakkaillesi. Kätevää, mutta toki siitä palvelusta joutuu maksamaan. Jos haluat karsia kaikki mahdolliset kulut, niin toki voit hoitaa varastoinnin, pakkaamisen sekä kuljetuksenkin itse.

Me teemme sinusta verkkokauppiaan

Jos olet suunnitellut verkkokauppaa toiminnallesi, mutta kaipaat apuja, niin ole rohkeasti yhteydessä ja mietitään yhdessä juuri sinun yrityksellesi sopivaa vaihtoehtoa.