Koska viimeksi katsoit, miltä omat nettisivut näyttävät?

On hyvä aina silloin tällöin tarkistaa, miltä yrityksesi verkkosivut ja hakukonenäkyvyys näyttää.

Kaiva puhelimesi esiin ja avaa omat sivusi

Suurin osa kävijöistä nykyisillä sivustoilla on mobiilikäyttäjiä. Kannattaa siis varmistaa, että sivustolla kaikki elementit ovat käytettävissä ennen kaikkea mobiilissa – ja helposti käytettävissä. Monesti ongelmia tulee vastaan kuvissa tai tekstikenttien leveydessä, ne eivät välttämättä skaalaudu oikein kaikille laitteille. Tarkista myös, että nappeja ja valikkoja pystyy käyttämään helposti, vaikka olisikin vähän isommatkin sormet käytössä.

Kannattaa toki myös tarkistaa tietokoneen näytöltä, että kaikki toimii myös niin kuin pitääkin.

Tarkista sisällön ajantasaisuus

Ovatko hinnastot yhä voimassa olevia? Entä palvelut, onko ehkä tullut uusia palveluita, joita ei ole päivitetty nettisivuille? Varmista, että asiakkaasi tietävät, mitä tarjoat, missä, milloin ja miten he voivat sen saavuttaa.

Jos yrityksesi sivut myös näyttävät siltä, että ne on jääneet 2010-luvulle, niin siitä helposti tulee mielikuva, että kaikki palvelusi ovat tuolta ajalta. Kannattaa siis näyttää nykyaikaiselta ja kiinnostavalta yritykseltä.

Päivitykset

Varmista, että sivustosi on päivitetty ajan tasalle myös teknisesti. Suurin tietoturvariski on päivittämättömät sovellukset, joita sivustosi käyttää. Nettisivujen säännöllinen päivittäminen tekee hakkerien työstä haastavampaa.

Päivitykset ovat todennäköisesti myös se asia, mikä rikkoo sivustoa. Joko se, että ei ole päivitetty tai sitten uusi päivitys ei ole yhteensopiva vanhan kanssa. Jos tarvitset apua sivuston päivittämisen kanssa, niin lue lisää tai ota yhteyttä.

Lisätehtävänä googlaa oma yrityksesi ja toimialasi

Löytyykö yrityksesi Googlesta – mielellään etusivulta – yrityksen nimellä? Entä jos googlaat päätoimialan/palvelun, mistä asti joudut nettisivujasi hakemaan? Jos näissä on parantamisen varaa, kannattaa miettiä uudelleen sivuston sisältöä, onko se tosiaan optimoitu kertomaan, mitä palvelua tuotat?

Kaiken kaikkiaan omia nettisivuja ja hakukonenäkyvyyttä kannattaa tarkastella kuin olisi itse asiakas. Löydätkö sen tiedon, jota haluaisitkin löytää? Kestääkö sen löytäminen liian kauan tai onko se liian monen klikkauksen takana? Jos vastasit kyllä, niin kannattaa pohtia, onko tarpeen tehdä muutoksia nykyisille sivuille tai mahdollisesti olisiko aika jo uudistaa koko verkkosivusto.