Sivustollasi on ollut kriittinen virhe – paniikki vai apua korjaukseen?

Tämä WordPressin kriittinen virhe -ilmoitus kuulostaa hurjemmalta kuin ehkä todellisuus sen takana onkaan. Mutta faktaa on se, että harva meistä haluaa asiakkailleen näyttää viestiä, jossa sivusto on kaatunut ja siellä lukee vain viesti kriittisestä virheestä. Mitä tässä tilanteessa sitten pitäisi tehdä? Auttaako panikointi vai olisiko parempi toimia ja korjata ongelma?

Yleensä kriittinen virhe tulee, kun WordPressin core, teema tai jokin lisäosista on päivittynyt ja se aiheuttaa konfliktin muiden käytössä olevien teemojen, lisäosien tai custom koodin välillä. Päivitys voi olla tapahtunut omasta toimesta tai automaattisten päivitysten yhteydessä.

Odota ja toivo parasta…

Nykyisin WordPressiin on sisäänrakennettuna järjestelmän palauttava toiminto, joka usein miten osaa palauttaa päivityksessä hajonneen osan takaisin vanhaan versioon. Tämän takia yleensä kriittinen virhe on näkyvillä sivuilla vain joitakin minuutteja ja sivusto palautuu automaattisesti taas käyttökuntoon. Tämä ei kuitenkaan poista sitä ongelmaa, että lisäosat ja teema kannattaa yhä päivittää ja päivityksessä saattaa tulla vielä vastaan sama ongelma uudelleen.

…tai korjaa ongelma

Aina ei kuitenkaan riitä se, että odottaa paniikissa muutaman minuutin ja toivoo ongelman ratkeamista. Jos odottamisen jälkeenkään sivusto ei aukea normaalisti, voit ottaa yhteyttä sivuston tekijään, jolla pitäisi olla osaamista korjata ongelma.

Vaihtoehtoisesti jos ratkot itse ongelmaa, voit tarkistaa onko sivuston PHP-versio muuttunut. PHP-version pääset tarkistamaan käyttämäsi palvelimen tarjoajan hallintapaneelista. Jos muutosta ei ole, niin voit palvelimen tiedostoista poistaa tai kytkeä pois päältä sen lisäosan tai teeman, joka on ongelman aiheuttanut. Tämän jälkeen sinun pitäisi päästä kirjautumaan sivustolle, toki poistamasi lisäosa ei ole käytössä ja se aiheuttaa sivustolle muutoksia sen mukaan, mitä kyseinen lisäosa tekee. Jos et tiedä, mistä lisäosasta on kyse, niin pystyt selvittämään sen logien kautta kytkemällä debuggaugsen päälle.

Päivityksillä voi säästyä kriittisiltä virheiltä

Päivitysten hoitaminen kannattaakin tehdä säännöllisesti, esimerkiksi kerran kuukaudessa, jotta voidaan välttää suurimmat ristiriidat erilaisten versioiden välillä. Lisäksi, kun kaikki nettisivun päivitykset pitää ajan tasalla, niin se jättää hakkereille vähemmän tietoturva-aukkoja, joiden kautta he voivat päästä sivustollesi.

Mikäli tarvitset apua sivuston korjaamisessa tai ylläpidossa, niin laita viestiä ja kerro tarkemmin sivustostasi sekä tarpeestasi.